Case: Kasha parantaa naisten elämänlaatua ja terveyttä Afrikassa

Three persons looking at a mobile phone's screen
Maa:  Kenia
Toimiala: Terveydenhuolto
Finnfundin sijoitusvuosi: 2020

”Monia kuolemia voitaisiin välttää, jos ihmisillä olisi enemmän tietoa terveysasioista”, sanoo Kashan perustaja ja toimitusjohtaja Joanna Bichsel. Finnfund on ollut mukana mahdollistamassa Kashan kasvua ja laajenemista Afrikan markkinoille jo vuodesta 2020 lähtien.

Finnfundin sijoittaessa Kashaan vuonna 2020 yrityksen liikevaihto oli noin miljoona dollaria. Vuonna 2023 liikevaihto oli jo 50 miljoonaa dollaria.  Neljä vuotta sitten Kashalla oli toimintaa Ruandassa ja Keniassa. Sen jälkeen yritys on laajentunut Etelä-Afrikkaan, Kongon demokraattiseen tasavaltaan, Burundiin, Tansaniaan ja Ugandaan. Vuoden 2024 loppuun mennessä toiminta laajenee myös Länsi-Afrikkaan.

Työntekijöitä yrityksellä on noin 200, joista puolet naisia.

Bichsel perusti vuonna 2016 Kasha-yrityksen Ruandaan. Yrityksen tavoitteena oli tarjota etenkin maaseudun matalan tulotason naisille mahdollisuus ostaa terveys- ja hygieniatuotteita helposti, edullisesti sekä huomaamattomasti kotiovelle toimitettuna.

Hyvin nopeasti selvisi, että naisten ongelmana ei ole vain se, että he kokevat häpeällisenä vaikkapa kuukautissuojien ostamisen ehkäisyvälineistä, HIV-testeistä tai AIDS-lääkkeistä puhumattakaan, vaan myös se, ettei naisilla ollut juuri lainkaan tietoa olemassa olevista vaihtoehdoista.

”Ruandassa ei tiedetty esimerkiksi tamponeista. Jälkiehkäisy ja jopa kotona tehtävät raskaustestit olivat täysin tuntematon asia monille naisille”, Bichsel kertoo.

Puolassa syntyneen ja Kanadassa kasvaneen Bichselin tausta on tietojenkäsittelyssä ja teknologiassa. Työ insinöörinä Microsoftilla vei Bichselin Itä-Afrikkaan ja Aasiaan. Aluksi hän teki vapaaehtoistyötä Bill & Melinda Gates -säätiössä, mihin hänet myöhemmin kutsuttiin töihin. Tässä työssä Bichsel vastasi muun muassa rokotteiden ja ehkäisyvälineiden kuljetus- ja jakeluketjuista Itä-Afrikan alueella.

”Näin, että teknologiaa ei laajemmin osattu hyödyntää yritystoiminnassa, mutta kokemuksesta tiesin, että se toimisi Itä-Afrikassa. Äitiyslomallani odottaessani toista lastani kehitin liikeidean ja yritys sai tyttäreni nimen Kasha”, Bichsel kertoo.

Kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen tärkeää

Kashan asiakkaista noin 40 prosenttia on kuluttaja-asiakkaita, mutta heidän kauttaan liikevaihdosta tulee vain noin prosentti. Valtaosa asiakkaista on kauppoja, kioskeja, apteekkeja ja lääketehtaita sekä hygieniatuotteita ja -tarvikkeita valmistavia yrityksiä.

Yksittäiset asiakkaat maaseudulla ovat yritykselle kuitenkin tärkeitä.

”Kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen on liiketoimintamme avaintekijöitä. Isot yritysasiakkaamme tarvitsevat tietoa markkinoiden tarpeista, ja siitä, millaisia tuotteita ja mihin hintaan kuluttajat ovat valmiit ostamaan. Autamme yrityksiä uusille markkinoille.”

Tietoa kuluttaja-asiakkaiden maailmasta Kasha saa myös tarjoamansa sairaanhoitaja-chatin kautta. Palvelu on käyttäjille ilmainen. Sairaanhoitajan palkan maksavat yritykset tai organisaatiot, jotka mahdollistavat myös Kashan organisoimat liikkuvat klinikat, joissa tehdään terveystestejä ilmaiseksi.

”Haluamme parantaa asioita, etenkin naisten elämänlaatua ja terveyttä. Naiset ovat terveystuotteiden vaikutusvaltaisimpia kuluttajia. Kun naisia palvellaan hyvin, palvellaan koko väestöä”, Bichsel sanoo.

Kasha aloitti nettikauppana. Nykyisin verkkosivut palvelevat lähinnä tuotteiden esittelyväylänä.

”Valtaosa kuluttaja-asiakkaistamme tilaa tuotteet tekstiviestillä, lyhytkoodeilla, puhelinpalvelukeskuksesta tai Whatsappilla. Internet-yhteys tai älypuhelin ei ole tilaamisen edellytys.”

Bichsel kertoo olleensa lähes järkyttynyt tajuttuaan, miten alhaista tietämys ja ymmärrys terveysasioista voi Itä-Afrikan maissa olla.

”Esimerkiksi diabetesta ei testata. Jälkiehkäisystä ei ole tietoa, vaikka se olisi helposti saatavilla. Monet uskovat ehkäisypillereiden aiheuttavan hedelmättömyyttä. Koulutuksen tarve terveysasioissa on valtaisa.”

Isona ongelmana Bichsel näkee myös kiinalaiset lääkkeet, jotka ovat halpoja, mutta pahimmassa tapauksessa jopa vaarallisia. Kashan kautta kuluttajat saavat edulliseen hintaan turvallisia lääkkeitä.

”Panostamme myös monien lääkkeiden kuten insuliinin vaatimaan kylmäketjuun, jossa on paljon haasteita”, Bichsel kertoo.

Finnfund ja muut sijoittajat tärkeitä kumppaneita kasvuun

Kasha oli vuonna 2016 Ruandassa ensimmäinen digitaalinen kasvuyritys. Alkuvuosien toimintaa rahoittivat lähinnä yksityiset enkelisijoittajat.

”Aloitimme pienestä, testasimme, mikä toimii ja mikä ei. Ymmärrän, että alkuvaiheessa kun liikevaihtomme oli hiukan päälle 100 000 dollaria, emme olleet houkutteleva kohde isoille sijoittajille kuten Finnfundille”, Bichsel sanoo.

Finnfundia Bichsel pitää arvokkaana ja tärkeänä kumppanina etenkin siksi, että Finnfund ymmärtää miten vaikeaa Afrikassa on kasvattaa liiketoimintaa.

”Finnfundin sijoituksesta alusta asti vastannut Johanna Raehalme on nykyisin yrityksemme hallituksen jäsen. Finnfund on meille tärkeä kumppani edelleen, vaikka meillä on nyt noin 40 sijoittajaa”, Bichsel sanoo.

Vaikka Kasha aloitti pienesti pienessä maassa, Bichsel tähtäsi alusta asti kasvuun.

”Olemme jo saavuttaneet tavoitteemme olla Afrikan markkinajohtaja. Tavoitteenamme on alusta asti ollut kansainvälistyä globaaliksi yritykseksi. Seuraavaksi tavoitteenamme on laajentua Aasian ja Latinalaisen Amerikan markkinoille. Henkilökohtainen unelmani on New Yorkin pörssiin listautuminen”, Bichsel sanoo.

Julkaistu 12.12.2024