Hyppää sisältöön
fi
en

23.10.2024

Ukrainan elinkeinoelämän viesti suomalaisyrityksille: Uskaltakaa näkyä ja hakea kasvua Ukrainasta

Millaiselta arki Ukrainassa näyttää yritysten silmin? ”Kun ukrainalaisilta yrityksiltä kysyttiin niiden kohtaamista haasteista, turvallisuuskysymykset nousivat esiin vasta kolmantena”, kertoo Svetlana Kutseva, Ukrainian League of Industrialists and Entrepreneursin (ULIE) kansainvälisistä asioista vastaava johtaja. ULIE on Ukrainan vastine suomalaiselle Elinkeinoelämän Keskusliitolle ja Kutseva vietti lokakuussa viikon Helsingissä tavaten Ukrainan jälleenrakennuksen kannalta tärkeitä tahoja sekä paljon suomalaisia yrityksiä.

”Sähkön, veden ja lämmityksen häiriöt huolettavat ukrainalaisia yrityksiä eniten, ja toiseksi nousee henkilöstöpula – osaavaa työvoimaa on rintamalla, ja moni on paennut maasta.” Kutseva muistuttaa myös, että vaikkei sodan turvallisuusuhkia pidäkään vähätellä, on esimerkiksi Kiovassa todennäköisempää kuolla auto-onnettomuudessa kuin ilmaiskussa.

Kutsevan edustama ULIE tarjoaa monenlaista apua suomalaisyrityksille.

Moni suomalainen yritys on kiinnostunut tarjoamaan tuotteita, palveluita ja osaamista Ukrainaan. Esteenä voi Kutsevan kokemuksen mukaan olla rohkeuden puute, niin turvallisuuskysymysten kuin hieman yllättäen markkinoinninkin osalta. ”Suomen näkyvyys on vielä vaatimatonta verrattuna esimerkiksi siihen, miten Baltian maat ovat osoittaneet kiinnostuksensa osallistua Ukrainan jälleenrakentamiseen.” Kutseva kehuu Suomen kansallista Ukraina-jälleenrakennussuunnitelmaa, joka on suomalaiseen tapaan hyvin laadittu, yksityiskohtainen ja konkreettinen. Nyt tarvitaan vain sen mukaisia tekoja. ”Yritysten on korkea aika käyttää kaikkia tarjolla olevia tukimekanismeja ja aktivoitua Ukrainassa”, hän sanoo. Jälleenrakennusta tehdään jo, ja nopeat ehtivät ensin.

Kutsevan edustama ULIE toimii yhden luukun periaatteella, tarjoten suomalaisyrityksille apua lähes kaikissa mahdollisissa asioissa joita liiketoiminnan aloittaminen uudessa maassa voi tarkoittaa. ULIEn verkostossa on 38 000 yritystä eri puolilta Ukrainaa, joten ULIEn viestit tavoittavat tehokkaasti monenlaisia kohderyhmiä. Kutseva rohkaisee suomalaisia matkustamaan Ukrainaan, se on hänen mukaansa ainoa tapa solmia kumppanuuksia ja löytää asiakkaita. ”Emme jätä teitä yksin, vaan autamme esimerkiksi löytämään oikeat kumppanit, tavarantoimittajat ja alihankkijat”, hän muistuttaa.


Svetlana Kutseva esiintyi Finnfundin, Finnpartnershipin ja Elinkeinoelämän Keskusliiton järjestämässä Kasvua Ukrainasta -tilaisuudessa lokakuussa 2024. Katso tallenne täältä

 

Kommenttisi odottaa hyväksyntää.
Kategoriat

Lue seuraavaksi: