Case: Twiga yhdistää kauppiaat ja ruuantuottajat

Maa: Sub-Saharan Africa
Toimiala: Maatalous
Finnfundin sijoitusvuosi: 2021

Sydämellisesti hymyilevä Naomi Wambui, 74, istuu kerrostalon portailla banaaneja täynnä oleva muovilaatikko vierellään. Olemme Kahawa Westin alueella Nairobissa kadulla, joka on täynnä kauppiaiden siirrettäviä kojuja.

”Aloin käyttää Twigaa joulukuussa 2022. Elämästä ja yrittämisestä on tullut paljon helpompaa. Twiga toimittaa minulle laatikollisen banaaneja joka päivä. Saan tuotteet halvemmalla kuin muualta”, Wambui sanoo.

”Myyntikoju tuo riippumattomuutta ja vapautta”

Wambuilla oli kadulla aikaisemmin oma pieni kauppa, mutta koronapandemia vei asiakkaat ja elannon. Hän kokeili vihannesten ja hedelmien myymistä, mutta päivän työstä ei monesti jäänyt käteen juuri mitään. Wambui on leski, ja kaikki hänen kuusi lastaan ovat menehtyneet nuorena. Lapsenlapsia hänellä ei ole.

”Tienaan 300–400 shillinkiä päivässä, ja se riittää menoihini. Voisin tarjota myös kotisiivousta, mutta se on liian raskasta työtä minulle. ”Myyntikoju tuo riippumattomuutta ja vapautta”

Wambui kuuli Twigasta agentti Kelvin Mwangilta, joka hankkii uusia asiakkaita ja avustaa nykyisiä. ”Minulla ei ole älypuhelinta. Kelvin auttaa palvelun käytössä, mutta voin tehdä tilaukset myös soittamalla Twigaan. Maksan aina käteisellä”, sanoo Wambui.

Vähemmän ruokahävikkiä, alemmat hinnat

Twiga on vuonna 2014 perustettu yritys, jonka kehittämä mobiilipohjainen verkkokauppa-alusta yhdistää ruuantuottajat ja vähittäiskauppiaat. Twiga hankkii tuotteita pienviljelijöiltä, ja sillä on myös omia maatiloja, joilla kasvatetaan muun muassa sipulia ja tomaattia. Yhtiö pyrkii hyödyntämään ja kehittämään älykkäitä viljelymenetelmiä, jotka auttavat esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksiin sopeutumisessa.

”Jakeluketjua tehostamalla ruoka saadaan tuottajilta myyjille ja kuluttajille nopeammin. Logistiikkaketjun lyhentäminen pitää ruuan hinnan edullisempana, ja se myös vähentää ruokahävikkiä merkittävästi – jopa 40 prosenttia”, sanoo Peter Njonjo, Twigan toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Jakelukeskus lisännyt tuotteiden määrää ja laatua

Twigan verkostossa on 140 000 vähittäiskauppiasta ja yli 1000 maanviljelijää. Tuotteita käsitellään päivittäin kaksi miljoonaa kiloa, josta kauppiaille toimitetaan miljoona kiloa 12 000 tavarakuljetuksessa. Twiga työllistää yli 1800 ihmistä. Yritys toimii 12 kaupungissa Keniassa ja Kampalassa Ugandassa.

Marraskuussa 2022 Twiga otti käyttöön 20 000 neliömetrin jakelukeskuksen Nairobin lähistöllä sijaitsevassa Tatu Cityssä. Suuressa keskuksessa käsitellään tuotteita päivittäin jopa kahdeksan miljoonaa kiloa. Twigan tavoitteena on tehostaa jakelua etenkin Nairobin alueella.

”Jakelukeskuksen ansiosta Twiga pystyy toimittamaan enemmän ja parempia tuotteita. Sijoituksemme yhtenä tavoitteena oli tukea ja vahvistaa Twigan liiketoiminnan kehittämistä, ja uusi jakelukeskus on tässä merkittävä virstanpylväs”, sanoo Johanna Raehalme. Hän vastaa uusien investointien hankinnasta Afrikassa Finnfundin Nairobin-toimistosta käsin ja on ollut mukana hankkeessa alusta asti.

Nopea ja helppokäyttöinen mobiilisovellus

Lähes 80 prosenttia Twigan asiakkaista käyttää palvelua mobiilisovelluksella. Vuonna 2019 vain 5 prosenttia tilauksista tehtiin sovelluksella.

Yksi sovelluksen käyttäjistä on Marie Ndikumane, jonka voitot ovat kasvaneet Twiga-yhteistyön myötä. Ndikumane tilaa Twigalta banaania, tomaattia ja sipulia ja myy niitä katukojussaan päivänvarjon suojassa.

”Jos tarvitsen apua, Twigan agentti neuvoo tilauksen tekemisessä”, Ndikumane sanoo.

Twiga hankkii uusia vähittäiskauppiaita aktiivisesti agenttien kautta.

”Kierrämme eri puolilla kaupunkia jututtamassa kauppiaita. Kerromme heille Twigasta ja näytämme, miten sovellus toimii. Palvelusta ollaan todella kiinnostuneita, ja olemme onnistuneet luomaan brändimielikuvan paikallisten myyjien keskuudessa”, agentti Kelvin Mwangi kertoo.

Sheila Agoi, 30, on hankkinut vihanneksia ja hedelmiä Twigan kautta kolmen vuoden ajan. Hän kuuli palvelusta sosiaalisesta mediasta.

”Luin muiden myyjien myönteisistä kokemuksista ja päätin kokeilla palvelua itsekin. Se oli elämäni parhaita päätöksiä. Tilaaminen käy helposti ja tuotteet ovat edullisia, ja toimitukset tulevat kojulleni säännöllisesti ja luotettavasti”, kehuu Agoi palvelua.

Ruokaturvaa, työpaikkoja ja helpotusta köyhyyteen

Finnfundin ja OP Ryhmän perustama OP Finnfund Global Impact Fund I -vaikuttavuusrahasto on sijoittanut Twigaan 12 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuodesta 2021.

Sijoituksen tavoitteena on kehittää ruokatuotannon arvoketjua, nostaa paikallisten elintasoa, luoda työpaikkoja ja parantaa ruokaturvaa.

”Twiga on onnistunut karsimaan turhia kuluja ratkomalla logistiikan ongelmia, ja se näkyy suoraan elintarvikkeiden kuluttajahinnoissa. Tällä on ollut valtava merkitys kenialaisille, joiden rahat eivät tahdo riittää ruokaan”, sanoo Finnfundin kehitysvaikutusneuvonantaja Anne Valto (ent. Arvola).

”Pitää kuitenkin muistaa, että päävastuu ruokaturvasta ja muun muassa kastelujärjestelmien kehittämisestä on maan hallituksella”, sanoo Valto.

Finnfund hakee sijoituskohteikseen Twigan kaltaisia yrityksiä, jotka tekevät yhteistyötä maanviljelijöiden kanssa ja kehittävät yhteistyömalleja, joissa painottuvat myös koulutus ja esimerkiksi viljelymenetelmien parantaminen.

Twigan Kelvin Mwangi ja yrityksen asiakas Marie Chantal Ndikumana.

Paheneva kuivuus uhkaa ruokaturvaa

Ilmastonmuutokseen liittyvä poikkeuksellinen kuivuus on merkittävä riski Itäisen Afrikan ruokaturvalle. Sadekausina on satanut vain satunnaisesti ja niukasti, ja sään ääri-ilmiöiden ennustetaan lisääntyvän tulevaisuudessa. Monissa Afrikan maissa ongelmana on myös maatalouden heikko tuottavuus.

”Raju kuivuus on koetellut pahimmin viljelijöitä, joilla ei ole kastelujärjestelmiä. Enemmistö Kenian maatiloista on pieniä. Pientilallisilla ei ole resursseja varautua poikkeuksellisiin olosuhteisiin”, Valto sanoo.

Itäisessä Afrikassa tilanne on pahin Somaliassa ja Etiopiassa, joita uhkaa jopa nälänhätä. Elintarvikkeiden ja elinkustannusten kallistuminen vaikuttaa jo keskiluokan kulutuskäyttäytymiseen. Arvioiden mukaan Saharan eteläpuolisen Afrikan kuluttajat käyttävät Suomen kaltaisten teollisuusmaiden kuluttajiin verrattuna tuloihin suhteutettuna jopa kymmenkertaisen määrän tuloistaan ruokaan.

Tilannetta ovat osaltaan pahentaneet maailmanlaajuinen inflaatio sekä ruuan ja polttoaineiden hinnannousu, joita sota Ukrainassa on kiihdyttänyt.

”Tilanne on vakava, ja kasvavalle väestölle pitäisi kuitenkin saada ruokaa. Siksi on äärimmäisen tärkeää parantaa hehtaarikohtaista tuottavuutta ja ottaa laajemmin käyttöön ilmastoviisaita viljelytapoja. Vaikuttavuussijoittajat voivat auttaa tässä”, sanoo Valto.


Anne Arvola

"Twiga on onnistunut karsimaan turhia kuluja ratkomalla logistiikan ongelmia, ja se näkyy suoraan elintarvikkeiden kuluttajahinnoissa. Tällä on ollut valtava merkitys kenialaisille, joiden rahat eivät tahdo riittää ruokaan”

Julkaistu 23.1.2024