Case: The New Forests Company – Yhteiskuntakysely antoi arvokasta palautetta puiden kasvattajille

three persons sitting down at the porch
Maa:  Tansania
Toimiala: Metsä
Finnfundin sijoitusvuosi: 2014

Onko yrityksen vaikutus yhteisöösi enemmän myönteinen vai kielteinen? Mikä on perheesi pääasiallinen tulonlähde? Mihin aiot sijoittaa puunmyynnistä saadut rahat ensin?

Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, joita metsäyhtiö The New Forests Company (NFC) esitti tansanialaisille sopimusviljelijöille yhtiön lähiyhteisöissä. NFC on ollut Finnfundin sijoituskohde vuodesta 2014 lähtien.

Sidosryhmän mielipiteen kysyminen suoraan ja nimettömänä

Kysely oli osa Finnfundin käynnistämää pilottihanketta, jonka tarkoituksena on tukea sijoituskohteita keräämään ja analysoimaan paremmin sidosryhmiltä saatua palautetta ja vaikuttavuustietoa. Näin voidaan saada arvokasta tietoa yrityksen toiminnan, toimintatapojen ja prosessien kehittämiseksi. Lisäksi tutkimuksella voidaan vahvistaa suhteita tärkeisiin sidosryhmiin, kuten työntekijöihin, naapureihin, kumppaneihin ja tavarantoimittajiin.

Tutkimus toteutettiin suomalaisen teknologiayritys Work Aheadin kehittämällä videokyselytekniikalla. Sen avulla vastaajat saavat kuulla kysymyksen videon välityksellä omalla paikallisella kielellään. Kysymyksiin voi vastata täysin nimettömästi painamalla laitteen näytöllä näkyvää kuvaketta.

”Tämä on Finnfundille tärkeä aloite. Olemme etsineet aktiivisesti uusia innovatiivisia tapoja antaa ääni sijoituskohteina olevien yhtiöiden eri sidosryhmille, jotta ymmärtäisimme paremmin sijoituskohteidemme vaikutuksen eri ulottuvuuksia ihmisten elämään. Sekä NFC:lle että meille on ollut arvokasta saada tietoa vaikutuksista ja palautetta heidän sopimusviljelijöiltään”, sanoo Finnfundin vaikuttavuus- ja vastuullisuusjohtaja Kaisa Alavuotunki.

The New Forests Company oli toinen kahdesta yrityksestä, jotka liittyivät pilottihankkeeseen heti alussa.

Ennen kyselyyn vastaamista NFC-tiimi selvitti periaatteet esimerkiksi, että se on vapaaehtoista, henkilökohtaista ja 100 % anonyymiä.

Myönteinen vaikutus ihmisten elämään ja yhteisöihin

NFC tekee tiivistä yhteistyötä kolmen Tansanian Iringassa sijaitsevan viljelmän ympärillä asuvien yhteisöjen kanssa: Makungu, Kising’a ja Lukosi. Sen lisäksi, että yhtiö tarjoaa paljon kaivattuja työpaikkoja, se ostaa puita sopimusviljelijöiltä, ja osana toimeentulo-ohjelmiaan se tarjoaa taimia ja koulutusta puiden istuttamisesta, tukee mehiläishoitoa ja perustaa kyliin laina- ja säästöjärjestelmiä. Kyselyn avulla yhtiö pystyi kysymään viljelijöiden mielipiteitä yrityksestä suoraan sekä keräämään tietoja heidän toimeentulostaan ja siitä, miten yhteistyö yhtiön kanssa on saattanut vaikuttaa siihen.

”Olemme kiitollisia siitä, että Finnfund toteutti tämän aloitteen ja hallinnoi sitä. Hanke auttoi meitä saamaan puolueetonta tietoa yhteisömme sitoutumisesta, jotta voimme jatkaa kehittymistä. Se on myös osoittanut hankkeidemme vaikutukset ja tukenut tulevia tarkastuksia ja sijoitusesityksiä”, sanoi Candice Taylor, The New Forests Companyn vaikuttavuusjohtaja. Selvä enemmistö vastaajista eli yhteensä 187 henkilöä sanoi, että yhtiö on vaikuttanut myönteisesti sekä heidän perheensä (69 %) että yhteisöjensä (67 %) elämään. Esitetyistä vaihtoehdoista myönteisimmiksi vaikutuksiksi arvioitiin koulutus (36 %), parantunut terveys (26 %) ja paremmat asumisolot (16 %). Jotkut nostivat esiin myös ympäristövaikutukset (12 %), naisten kunnioittamisen (6 %) ja rahan lisääntymisen (4 %). Huimat 90 prosenttia vastaajista sanoi tuntevansa ylpeyttä puiden istuttamisesta.

NFC Work Ahead survey in Tanzania in 2021: Which service is most valuable to you
Ihmiset arvostavat eniten yrtyksen tarjoamia koulutuksia ja taimia.

Ihmiset arvostavat koulutusta ja taimia

Work Ahead -kyselytyökalun avulla ihmiset voivat kuulla kysymykset videon välityksellä omalla kielellään ja vastata painamalla laitteen näytöllä näkyvää kuvaketta.

Kun kysyttiin, onko vastaajan ja yhtiön välinen sopimus oikeudenmukainen, selvä enemmistö (89 %) vastasi myöntävästi.  Selvä enemmistö (88 %) kokee myös saavansa tukea yhtiöltä. NFC:n tarjoamista palveluista arvostetuimpia olivat koulutus (51 %) ja taimet (30 %). Lähes puolet vastaajista (49 %) antoi yhtiön puiden kasvatukselle antamalle tuelle viiden tähden enimmäisarvosanan. Suurimmalla osalla vastaajista (55 %) puista saatujen rahojen tärkein kohde oli lasten koulutus.

”Kylässämme voi nähdä eron sen välillä, miten elimme ennen NFC:n toimintaa, ja sen välillä, miten elämme nyt puiden istuttamisen ja naisten vaikutusmahdollisuuksien parantumisen jälkeen. Osaamme nyt hoitaa puita hyvin ja uskomme, että tämä vaikuttaa meihin myönteisesti tulevaisuudessa”, sanoi Ng’ang’angen kylän sopimusviljelijä Susana Ngogo erillisessä palautehaastattelussa kyselyn jälkeen.

Puunviljelyn lisäksi yhtiö on käynnistänyt hankkeita lisätulojen hankkimiseksi. Näistä vastaajat pitivät hyödyllisimpinä lyhyiden satokausien kasveja, kuten hedelmiä, maniokkia, maapähkinöitä ja maissia (52 %), kylän säästö- ja lainayhdistystä (20 %) ja mehiläishoitoa (19 %). Yhtiön on arvokasta tietää, että selvä enemmistö sopimusviljelijöistä on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön ja pitää sitä hyödyllisenä perheilleen ja yhteisöilleen. On myös hyvä tietää, että lähes kaikki vastaajat (92 %) uskoivat, että heidän mahdolliset yhtiötä koskevat valituksensa tai huolensa ratkaistaisiin. Aina on kuitenkin myös parantamisen varaa.

NFC Work Ahead survey in Tanzania in 2021:
Children’s education is the number one target for the moneu gained from the tree sales.

Yhteistyö on lisännyt naisten vaikutusmahdollisuuksia

Jopa 97 prosenttia vastaajista arvioi, että naisten vaikutusmahdollisuuksien parantamisessa on edistytty ainakin osittain. Tähän kysymykseen vastanneiden miesten ja naisten välillä ei ollut merkittävää eroa.

Joitakin kysymyksiä tarkasteltaessa aineisto paljastaa kuitenkin mielenkiintoisia eroja sukupuolten välillä. Esimerkiksi monet miehet (39 prosenttia verrattuna 16 prosenttiin naisista) sanoivat ansaitsevansa enemmän yrityksen ansiosta, kun taas lähes puolet naisista ei tiennyt, ansaitsivatko he enemmän (47 prosenttia verrattuna 27 prosenttiin miehistä). Tämä tulos johtuu todennäköisesti siitä, että naisilla on heikommat mahdollisuudet käyttää kotitalouden varoja. Tämä voi olla hyödyllinen huomio yrityksen suunnitellessa tulevaa viestintää ja toimintaa.

Kyselytutkimus voi olla tärkeä väline, jolla kysytään mielipiteitä naisilta ja muilta ryhmiltä, jotka jäävät joskus taka-alalle tai pysyvät hiljaa yhteisön kokouksissa ja muissa tilaisuuksissa. Sukupuolensa ilmoittaneista (yhteensä 114) 38 prosenttia oli naisia ja 62 prosenttia miehiä. ”Naisten mielipiteen kysyminen osoittaa kaikille, että naisten mielipiteet ovat tärkeitä. Se voi myös antaa naisille enemmän vaikutusvaltaa erityisesti alueilla, joilla miehiä pidetään kotitalouksien johtajina, ja muissa tilanteissa, joissa mielipidettä saatetaan kysyä vain miehiltä”, sanoo Work Ahead -yrityksen perustaja Ilona Mooney.

Lähes kaikki vastaajat näkivät ainakin osittaisen edistymisen naisten voimaannuttamisessa.

”Tutkimus osoitti suhteemme ja tukemme arvon”

Yhtiö toteutti tutkimuksen tammikuussa 2021 kuudessa kylässä: Makungu, Mkalanga, Ukwega, Kising’a, Idete ja Ng’ang’ange. Jokaista kylää edusti ryhmä, joka koostui yrityksen kanssa yhteistyötä tehneistä henkilöistä, muista yhteisön jäsenistä ja kylän johtajista. Ennen kyselyyn vastaamista tiimi selitti periaatteet, esimerkiksi sen, että kysely on vapaaehtoinen, henkilökohtainen ja täysin anonyymi.

Yrityksen kanssa tehtävää yhteistyötä koskevien kysymysten lisäksi kyselyyn sisältyi myös kysymyksiä elintasosta, kuten ”onko sinulla ja perheelläsi mahdollisuus saada puhdasta juomavettä joka päivä”, jotta alueen yleistä köyhyystasoa voitaisiin ymmärtää paremmin. Näin voidaan myös kerätä vertailutietoa tulevia tutkimuksia ja vaikuttavuustutkimuksia varten.

”Tämä kysely on ollut hyödyllinen osoitus siitä, kuinka paljon sopimusviljelijämme arvostavat suhdetta NFC:n kanssa ja NFC:n tarjoamaa tukea”, sanoi NFC:n Tansanian maajohtaja Matt Merrick.

”Tiedot ovat myös osoittaneet, miten arvokasta NFC:n tarjoama koulutus on yhteisöllemme, ja siksi se on jatkossakin yksi tärkeimmistä tukitoimista. Koulutuksessa käydään läpi myös sitä, miten lasten kyky keskittyä koulutyöhön kärsii, kun heidän on käytettävä huomattavasti aikaa ja vaivaa perheen maatilan töissä avustamiseen”, hän jatkoi.

NFC hallinnoi kestävästi 22 453 hehtaaria Forest Stewardship Councilin™ (FSCTM) vaatimusten mukaisesti sertifioituja metsiä Tansaniassa ja Ugandassa. Vuonna 2021 pelkästään Tansanian NFC työllisti 96 henkilöä, joista 14 oli naisia.

Kylässämme voi nähdä eron sen välillä, miten elimme ennen NFC:n toimintaa, ja sen välillä, miten elämme nyt puiden istuttamisen ja naisten vaikutusmahdollisuuksien parantumisen jälkeen. Osaamme nyt hoitaa puita hyvin ja uskomme, että tämä vaikuttaa meihin myönteisesti tulevaisuudessa”

Katso video: Voices of the employees – piloting a video survey in Zambia

Julkaistu 23.1.2024