Case: EthioChicken – Ruokavarmuutta ja elämänlaatua parantamassa myllerryksen keskellä

Employee of EthioChicken working in a hen house and holding and egg carton
Maa:  Etiopia
Toimiala: Maatalous
Finnfundin sijoitusvuosi: 2016, 2021 (OP Finnfund Global Impact Fund)

”Ostin kotitaloustavaroita ja maksoin lasteni koulumaksut myymällä kananmunia.”

Tämä on yksi 28-vuotiaan naispuolisen vastaajan kommenteista, jotka saatiin etiopialaisen siipikarjayritys EthioChicken toteuttamassa asiakaskyselyssä. Kyselyllä kartoitettiin asiakkaiden näkemyksiä ja arvioitiin, onko asiakkaiden elämä parantunut EthioChickenin kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta. Merkittävän epävakauden keskellä toimivalle yritykselle tämä oli melkoinen saavutus.

Vastuullisen siipikarjatuotannon eturintamassa

Vuonna 2010 perustetusta EthioChickenistä on tullut edelläkävijä ja yksi Itä-Afrikan suurimmista siipikarjayrityksistä. EthioChickenillä on kahdeksan kanalaa ja neljä hautomoa, jotka kasvattavat ja toimittavat untuvikkoja kotitalouksille kaupungeissa, kaupunkien reunoilla ja maaseudulla. Kahden rehumyllyn ansiosta EthioChicken on myös merkittävä rehun tuottaja. Vuonna 2016 Finnfund myönsi yritykselle 10 miljoonan Yhdysvaltain dollarin lainan. Lisäksi vuonna 2021 OP Finnfund Global Impact Fund I sijoitti yhtiöön 5 miljoonaa dollaria.

”Heillä on merkittävä liikeidea. Innovatiiviseen liiketoimintamalliin kuuluu untuvikkojen kasvattaminen, mikä edistää ruokaturvaa ja parantaa ihmisten toimeentuloa”, sanoo Finnfundin rahoituspäällikkö Pauliina Halonen.

EthioChicken on sitoutunut vastuulliseen tuotantoon ja pyrkii jatkuvasti kehittämään prosessejaan ja toimintojaan. Yritys kasvattaa untuvikkoja, joista kasvaa aikanaan terveitä, kananmunia ja siipikarjanlihaa tuottavia kanoja. Näin yritys auttaa perheitä parantamaan ravitsemuksen ja toimeentulon tasoa.

Kysytään!

EthioChicken työllistää suoraan noin 1 480 työntekijää, joista 615 on naisia (42 %). Lisäksi yritys työllistää epäsuorasti 9 000 yrittäjää (25 % naisia), jotka hoitavat, kasvattavat ja myyvät EthioChickenin kananpoikia. Nuoret kanat myydään eteenpäin lähinnä maanviljelijöille ja kotitalouksille. Vuonna 2022 yritys tavoitti Etiopiassa noin 4,8 miljoonaa maanviljelijää tai kotitaloutta (joista 80 prosenttia on naisia), mikä tuotti tuloja ja paransi monen etiopialaisen ravitsemusta.

EthioChicken on yksi harvoista afrikkalaisista siipikarjayrityksistä, joka on saanut GlobalG.A.P.-sertifikaatin. Kyseessä on maailmanlaajuinen vastuullisten maatalouskäytäntöjen standardi. Toiminnan kestävyyden kehittäminen ja sertifioinnin saavuttaminen on ollut Finnfundin rahoituksen edellytys. Yritys sai myös Financial Timesin myöntämän Boldness in Business Award -palkinnon vuonna 2018.

Riippumaton tutkimusyritys 60 Decibels toteutti asiakaskyselyn saadakseen selville, mitä mieltä asiakkaat ovat ja miten he hyötyvät yrityksen toimittamista korkealaatuisista kanoista. Tutkimuksessa haastateltiin 256 EthioChickenin asiakasta heinä-elokuussa 2021. Haastateltavat valittiin satunnaisotoksesta, joka koostui 1 000 EthioChickenin asiakkaasta. Haastattelut tehtiin kahdella paikallisella kielellä: amharaksi ja oromoksi.

EthioChickenillä on kahdeksan kanalaa ja neljä hautomoa, jotka tuottavat ja toimittavat kananpoikia kotitalouksille.

Kananpojat (ja kananmunat!) voivat muuttaa asioita

Koulumaksut ja kotitalouden menot sekä parempi ravitsemus ovat tärkeimpiä kyselyssä mainittuja hyötyjä.

Esimerkiksi 87 prosenttia asiakkaista sanoo, että heidän elämänlaatunsa on parantunut ja kanankasvatuksella ansaitut rahat ovat lisääntyneet EthioChickenin toimittamien kanojen ansiosta. Monet yrityksen asiakkaat käyttävät kananmunia ja kanoja ruokkiakseen perheensä, mutta myös ansaitakseen lisätuloja myymällä kananmunia ja siipikarjanlihaa.

Toinen tärkeä tutkimustulos oli se, että vastaajista 80 prosentin saatavilla ei ollut aiemmin yrityksen tarjoamien korkealaatuisten kanojen kaltaisia kanoja. Tämä havainto oli yleisempi maaseudulla, jossa myös vaihtoehtojen saatavuus oli rajallista.

”On rohkaisevaa kuulla, että EthioChicken tavoittaa heikosti palvellun asiakasryhmän, erityisesti maaseudulla, jossa vastaavia korkealaatuisia kanoja ei ole aiemmin ollut saatavilla. Kanojen toimittamisella näille alueille on vielä suurempi vaikutus, sillä se auttaa ihmisiä parantamaan elämänlaatuaan”, sanoo Marko Berglund, Finnfundin kehitysvaikutusneuvonantaja.

Ruokaturvan parantaminen on erityisen tärkeää Etiopiassa, joka kuuluu maailman köyhimpiin maihin. Viime vuosina maa on kärsinyt kuivuudesta ja aavikkokulkusirkkojen invaasiosta, joka on vaikuttanut erityisesti maanviljelijöihin ja muihin maaseudulla asuviin ihmisiin. Samanaikaisesti Etiopiassa on yksi maailman nopeimmin kasvavista väestöistä. Etiopian väkiluku on tällä hetkellä noin 117 miljoonaa, ja sen odotetaan ylittävän 200 miljoonan rajan vuoden 2049 loppuun mennessä.

”EthioChicken on esittänyt Finnfundille vilpittömät kiitoksensa. Ilman heidän lojaalia tukeaan tämä kasvu ja vaikuttavuus eivät olisi olleet mahdollisia”, sanoo EthioChickenin henkilöstöjohtaja Yonatan Fiseha.

On rohkaisevaa kuulla, että EthioChicken tavoittaa heikosti palvellun asiakasryhmän, erityisesti maaseudulla, jossa vastaavia korkealaatuisia kanoja ei ole aiemmin ollut saatavilla. Kanojen toimittamisella näille alueille on vielä suurempi vaikutus, sillä se auttaa ihmisiä parantamaan elämänlaatuaan.

Rakentavaa palautetta

Tutkimuksesta saatiin myös arvokasta palautetta, jonka avulla yritys voi parantaa toimintaansa. Osa vastaajista korosti esimerkiksi sitä, että kanojen saatavuutta pitäisi lisätä. Toiset toivat esiin ylläpitokustannuksiin, kuolleisuuteen ja siipikarjan tauteihin liittyviä kysymyksiä, jotka kaikki ovat koko siipikarjateollisuutta koskevia asioita.

”Aggressiivinen suunnitelmamme on jatkaa 20 prosentin vuotuista kasvua, tavoittaa yhä useampia kotitalouksia ja jatkaa ravitsemuksen ja ruokavarmuuden parantamista. Tämän kasvun avulla pyrimme saavuttamaan yhden kanan henkeä kohti vuoteen 2032 mennessä, mikä tarkoittaa viisinkertaista kasvua henkeä kohti seuraavan vuosikymmenen aikana”, Fiseha sanoo.

”Olemme myös ottaneet hautomoissa käyttöön uusimman rokotusohjelman, jolla varmistetaan, että eteenpäin siirrettävillä poikasilla on laajempi ja vahvempi suoja tauteja vastaan.”

Tutkimuksen otos keskittyi maaseudulla asuvien ihmisten sijaan enemmän kaupunkilaisiin, joiden elintaso ja tulotaso ovat Etiopian keskiarvoon verrattuna hieman korkeammat. Vaikka kyselyn otoksessa 46 prosenttia oli naisia ja 54 prosenttia miehiä, 69 prosenttia todellisista vastaajista oli miehiä. Pääsyy tähän oli se, että naisvastaajien aviomiehet tai isät vastasivat puheluun heidän puolestaan. Useimmissa näistä tapauksista miespuoliset vastaajat ilmoittivat osallistuvansa perheen kanankasvatukseen ja siten olevansa hyvässä asemassa vastaamaan kysymyksiin.

Joitakin vastauksia:

”Ostin kotitaloustavaroita ja maksoin lasteni koulumaksut myymällä kananmunia.” – Nainen, 28

”Voimme syöttää lapsillemme kananmunia. Voimme saada tuloja myymällä kananmunia. Kananmunien myynnistä saamamme rahat auttavat meitä aloittamaan lampaiden kasvatuksen.” – Nainen, 65

”Pystyin hankkimaan kotiini tarvitsemia materiaaleja säästämällä kananmunien myynnistä saamani tulot. Maksoin myös naapurilta ottamani lainan takaisin.” – Mies, 42

”Voin kattaa osan kotitalouden menoista kananmunien myynnistä saamillani rahoilla. Käytän kananmunia myös kotitalouskäyttöön.” – Mies, 38

”Saan enemmän rahaa myymällä kananmunia ja kanoja. Kananmunat ja kanat käytetään kotitalouksien kulutukseen. Kun meille tulee vieraita, valmistamme yleensä ruokaa SASSO-kanasta.” – Mies, 31

”Olen niin onnellinen, että voin nyt ansaita rahaa itse ilman, että jonkun tarvitsee antaa sitä minulle. Pystyn nyt kattamaan kotini kulut.” – Nainen, 35

”Pystyin kattamaan lukukausimaksuni, ja tulot auttavat minua myös ostamaan välttämättömiä tavaroita vastasyntyneelle vauvalleni.” – Mies, 30

”Elämänlaatuni on parantunut, koska ansaitsen yrityksestä hyvät tulot, ja olen ostanut uusia huonekaluja kotiini. Liiketoiminta parantaa elämäntyyliäni, sillä se on pääasiallinen tulonlähteeni.” – Nainen, 23

 

Ihmisten tukeminen turvattomuuden keskellä

Haastattelujen ajankohtana Etiopiassa oli paljon turvattomuutta, joka vaikutti koko maahan. Vaikeasta tilanteesta huolimatta EthioChicken pystyi säilyttämään toimintansa korkealla tasolla ja jopa kasvattamaan liiketoimintaansa.

”Olemme iloisia siitä, että Etiopian väestö on alkanut luottaa siipikarjateollisuuteen toimeentulon lähteenä, ja olemme sitoutuneet kasvattamaan vaikutusmahdollisuuksiamme”, Yonatan Fiseha sanoo.

Kyselyn keskeisiä tuloksia

  • 87 % kanankasvattajista ilmoittaa elämänlaatunsa parantuneen.
  • 87 % ilmoitti kanankasvatuksesta saatujen tulojen lisääntyneen.
  • 37 % ilmoittaa, että heillä on varaa kotitalouden kuluihin.
  • 25 % mainitsee kohonneen elämäntyylin.
  • 13 % vastaajista elää köyhyydessä (alle 1,90 Yhdysvaltain dollaria päivässä).

Katso video: Healthy chickens, jobs and improved income

Julkaistu 23.1.2024